SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1200 >>

باب: من حبسه العذر عن الغزو.

35. MAZERET SEBEBİYLE SAVAŞA GİDEMEYEN KİMSE

 

حدثنا أحمد بن يونس: حدثنا زهير: حدثنا حميد: أن أنسا حدثهم قال: رجعنا من غزوة تبوك مع النبي صلى الله عليه وسلم.

 

[-2838-] Enes İbn Malik şöyle dedi: "Biz Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte Tebuk savaşından döndük."

 

Tekrar: 2839, 4423

 

 

حدثنا سليمان بن حرب: حدثنا حماد، هو ابن زيد، عن حميد، عن أنس رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان في غزاة، فقال: (إن أقواما بالمدينة خلفنا، ما سلكنا شعبا ولا واديا إلا وهم معنا فيه، حبسهم العذر).

وقال موسى: حدثنا حماد، عن حميد، عن موسى بن أنس، عن أبيه: قال النبي صلى الله عليه وسلم. قال أبو عبد الله: الأول أصح.

 

[-2839-] Enes İbn Malik'ten nakledildiğine göre Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir savaş sırasında şöyle buyurmuştur: "Medine'de bizim arkamızda kalan öyle insanlar var ki, aştığımız her dağda ve vadide bizimle birlikteler'! Onları bize katılmaktan mazeretleri alıkoymuştur."

 

 

AÇIKLAMA:     Mazeret, dinen yükümlü sayılan kişilerde ortaya çıkan ve bu yükümlülüğü ortadan kaldıran ya da hafifleten özelliktir.

 

İmam Buhari konu başlığını bir şart ifadesiyle koymuş fakat cevabını zikretmemiştir. Bu şartın cevabı şöyle takdir edilir: "Mazeret sebebiyle savaşa gidemeyen kimse eğer niyeti düzgün ise tıpkı savaşa çıkanlar gibi sevap ve mükafat alır."

 

Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ashaptan bazılarının mazeretleri sebebiyle savaşa gelemediklerini beyan etmiştir. Burada ifade edilen mazeret, hastalık ve sefere çıkabilme imkanlarından yoksun olma hallerinden daha kapsamlıdır.

 

el-Mühelleb şöyle demiştir: "Müminlerden -mazeret sahibi olanlar dışındacihada katılmayanlar / oturup kalanlar ile Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad edenler asla bir olamaz"[Nisa 95] ayeti de bu hadiste ifade edilen hükmü desteklemektedir. Bu ayette Cenab-ı Hakk mücahidlerin savaşa katılmayıp geride kalanlardan ne kadar üstün olduklarını anlatmaktadır. Ancak geride kalanlardan mazeret sahibi olanlar istisna edilmiştir. Burada mazeret sahibi kimseler de Allah Teala tarafından sanki cihada katılanlar gibi değerlendirilmiştir."

 

Bu hadis, mazereti sebebiyle niyet ettiği bir işi yapmaktan mahrum kalan kimselerin o işi yapanlar gibi sevap alacağını gösterir.